.

Sunday, March 23, 2014

One Step Further..

Aku yang dulu
Bukanlah yang sekarang..

Terngiang-ngiang lagu oleh Tegar ni. Bagai turut sama menyanyi bila membaca bait2 liriknya. Bila difikirkan, Ya.. Aku selalu berharap yang diri ini tak kan sama dgn yg dulu..Selalu mengharap yg aku yg hari ini lebih baik dari yg semalam. Teringat kata-kata yg dipetik dari drama 'Setia Hujung Nyawa'- TIADA INSAN SUCI YANG TIDAK ADA KISAH SILAM, TIADA INSAN BERDOSA YANG TIDAK ADA MASA DEPAN....

Aku akui, aku pernah hidup dalam kejahilan. Jahil dari segala sudut. Jahil tentang hala tuju lantaran terlalu asyik dgn keseronokan duniawi. Hidup ni sebenarnya penuh dgn pilihan. Allah bagi hak ke atas kita untuk pilih jalan yg ada. Tapi kadangkala kita ni xguna pn akal fikiran. Fikir seronok je memanjang. Sampai kita lupa apa tujuan dan matlamat Allah ciptakan kita kat dunia ni. Terlalu banyak yang aku buat selama ni hanya untuk keseronokan dunia semata.

" Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu (Muhammad) tentang aku, maka sesungguhnya Aku dekat. Aku kabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Hendaklah mereka itu memenuhi (perintah)-Ku dan beriman kepada-Ku agar mereka beroleh kebenaran.." [2:186]

Dan aku amatlah terkesan dengan ayat ini. Janganlah kita cari Allah bila kita kesusahan je. Allah tu sebenarnya sangatlah dekat dengan kita. Penghijrahan aku ke bumi Ireland sebenarnya satu nikmat yang sangat besar. Satu nikmat yang aku rasa tak ternilai. Kalau kita kenal Allah, kita akan selalu rasa yang Allah tu selalu ada untuk kita, selalu dekat dengan kita. Yakinlah dengan Allah, setiap perkara yang berlaku ke atas kita, buruk atau baik adalah ketentuan-Nya. Sunnatullah. Bersangka baiklah dengan Allah.

Dalam ayat ni, Allah kata, Allah akan kabulkan permintaan orang yang berdoa hanya apabila kita berdoa kepada Allah. Jadi, kalau kita nak Allah kabulkan permintaan kita, berdoalah. Macam mana? Banyak caranya. 

" Aku selalu je berdoa, tapi Allah tak kabulkan pun.."

Kan Allah dah kata, Allah akan kabulkan permohonan hamba-hamba-Nya apabila kita berdoa kepada-Nya. Allah akan kabulkan dalam bentuk 3 cara:

1. Allah kabulkan serta-merta
2. Allah tangguhkan permintaan kita kepada masa yang sesuai
3. Allah tak kabulkan permintaan kita tapi digantikan dengan yang lain

Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hamba-Nya. Just bersangka baiklah dengan Allah. Hidup pasti akan tenang, In Shaa Allah :)

Jom hayati lirik lagu ni. Boleh menangis bila dengar bait-bait lirik ni. Reflek kat diri masing-masing, okay? Salam....



No comments:

Post a Comment

de nk komen2??